کارآفرین شو

گزارش پنل کارآفرین شو (کارآفرینی بانوان)

پنل کارآفرین شو  با محوریت کارآفرینی بانوان، چهارشنبه 30 آبان 98 ساعت 14 الی 16 همزمان با هفته جهانی کارآفرینی در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

پنل کارآفرین شو به منظور قرار گرفتن علاقمندان به راه اندازی کسب و کار در کنار بزرگان و فعالان این عرصه در شناسایی فرصت های ناشناخته و بررسی چالش ها و موانع موجود در مقابل کارآفرینی بانوان برنامه ریزی شذ. در این رویداد به معرفی بانوان فعال در حوزه کارآفرینی که توانسته اند با ایده های خوب خود باعث اشتغال زایی برای خود و دیگر بانوان گردند، پرداخته شد. همچنین چالش ها و دغدغه های فعالیت های اجتماعی و اقتصادی و کارآفرینی بانوان مورد بررسی قرار گرفت.

در این پنل میزبان خانم زهرا بهروز آذر (مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران)، خانم مرجان آقانجانزاده هوشیار (مدیرعامل شرکت نگین تجارت فردوس) و خانم آرزو خسروی (بنیانگذار فرش آنلاین) بودیم.

در ابتدای برنامه خانم هوشیار از فراز و نشیبهای مسیر شغلی خود صحبت کردند و همچنین به دغدغه های فعالیت های کسب و کاری بانوان اشاره کردند. ایشان در ابتدای مسیر شغلی شان فعالیت خود را به عنوان حسابدار آغاز کردند و پس از آن، کم کم در حوزه فعالیت سنگ شرکت تأسیس کردند .راه اندازی شرکت بازرگانی در قبرس، راه اندازی شرکت تولیدی سنگ با همکاری کشور آلمان در قشم ، ثبت شرکت بازرگانی در اتریش و ثبت انجمن زنان فعال اقتصادی کشور جزو افتخارت این بانوی کارآفرین است.

کارافرین شو

در ادامه برنامه خانم خسروی با تحصیلات حقوق بین الملل که متولد 59 و یک بانوی متأهل و مادر دو فرزند است، از داستان آغاز فعالیت مجموعه فرش آنلاین صحبت کرد. ایشان فرمودند در سال 90 در شرایطی که سازمانهای بین المللی نمی توانستند در ایران فعالیت کنند از فعالیت در سازمان ملل انصراف داد به ایران آمد و با توجه به تخصص پدر همسرش که تاجر فرش بود و با همکاری همسرش فرش آنلاین را بعد از 6 ماه تحقیق راه اندازی کردند. در ادامه از محدودیت ها و سختی های سیستم بازار سنتی بازار فرش و از تاثیر منفی تحولات و تغییرات و نوسانات بازار ارز و مشکلات اینترنت کشور صحبت کردند و در پایان به معضلات نیروهای کار با تحصیلات بالا اما بدون مهارت اشاره کردند.

خانم زهرا بهروز آذر دانشجوی دکترای دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران به عنوان مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در بحث توانمند سازی زنان شهر تهران را صحبت خود را آغاز کردند.  ایشان که با تحصیلات لیسانس شیمی از سال 80 با شرکت در کارگاههای دکتر رضوی و دکتر احمدپور وارد مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران شد و در طی این سالها با انجمن زنان کارآفرین همکاری داشته و با کارآفرینان گفتگو نموده است و با علاقمندی های ایجاد شده دکتری خود را در زمینه کارآفرینی ادامه دادند.

ایشان با اشاره به این موضوع که بحث کارآفرینی زنان با کارافرینی مردان بسیار متفاوت است، در طراحی برنامه های توسعه که در مفهوم کارافرینی زنان وجود دارد مسائلی را مطرح و بررسی کردند. یکی از مشکلات موجود برای عدم فعالیت پر قدرت بانوان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی الگوواره های نادرست دوران کودکی افراد برشمردند و فرمودند دختران ما با مسئولیت پذیری پایین و با تفکر نادرستی پرورش یافته اند.

به روحیه لغزندگی و شکنندگی زنان به عنوان دومین مشکلات موجود درکارافرینی بانوان اشاره کردند. همچنین ایشان یکی از مهمترین مسایل موجود در برنامه های توسعه که در مفهوم کارافرینی زنان وجود دارد را تعدد نقش آنها  معرفی کردند و به این نکته اشاره داشتند که مردان در زندگی نقش کارمندی و تامین معاش دارند اما زنان به طور همزمان نقش کارمند، همسر، فرزند، نوه، عروس و.. بر عهده دارند که همه بارهای روحی و روانی برایشان دارد.

با دارا بودن این نقش ها زنان  دچار عدم تعادل کار و زندگی می شنود. خانم بهروز آذر پایین آوردن حس کمال طلبی را از طریق آموزش به عنوان یکی از راههایی که به بانوان کمک می کند بین کار و زندگی شان تعادل ایجاد کنند معرفی نمودند. و  همچنین فرمودند لازم است مردان نیز آموزش های لازم در قبال رفتار با این بانوان را ببینند.

در ادامه پنل خانم هوشیار در بحث ورود به فضای کسب و کار به این نکته اشاره کردند که تنها، تخصص، مهارت، قدرت جدا از جنسیت و زنانگی می تواند زنان را به یک کارافرین موفق تبدیل کند.

خانم خسروی در مورد خصوصیت افراد کارآفرین به این موضوع اشاره نمودند که نیاز نیست همه کارآفرین باشند. جامعه نیاز به کارمندان خوب و با مهارت های خوب نیز نیاز دارد. همه افراد توانایی کارافرین بودن را ندارند جایگاه مناسب خودمان را پیدا کنیم.

در ادامه پنل شرکت کنندگان پرسش های خود را مطرح کردند و میهمانان پاسخ دادند.

در پایان مراسم دکتر رضا زعفریان (دبیر علمی رویداد هفته جهانی کارآفرینی) ضمن تشکر و قدردانی از حضار بخصوص آقایانی که در برنامه کارافرین شو حضور داشتند از میهمانان برنامه تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *