بومینوی دانش آموزی هفته جهانی کارآفرینی

بومینوی دانش آموزی چیست؟

اردوی استارت آپی بومینو یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education)  است که در 2 روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای هم می‌آیند تا طی 48 ساعت ایده‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کنند . این رویداد برای دانش آموزان یادگیری فراوانی از مطالبی دارد که جای بسیاری از آنها در نظام آموزشی خالی است . مانند خلاقیت و ایده پردازی ، تیم سازی ، کارتیمی ، آشنایی با مفاهیم اولیه کسب و کار، خودباوری و مسئولیت پذیری . این آموزشها در دنیای شبیه سازی شده به دنیای واقعی کسب و کار صورت گرفته و بسیار موثر است .

برنامه رویداد

این برنامه از ساعت 9 صبح روز پنج شنبه آغاز و تا ساعت 6 شب روز جمعه ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (حدود 80  نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ، ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند.

شرکت کنندگان ابتدا توسط تسهیلگر با مفاهیم اولیه کارآفرینی و هدف رویداد آشنا می شوند و بعد از آن به تشخیص فرصت های کارآفرینی در اطرافشان می پردازند در ادامه شرکت کنندگان آماده ی ایده پردازی می شوند  و تلاش می کنند به کمک تسهیل گر و مربیان حاضر ایده اولیه ای را برای راه اندازی کسب و کار خود ایجاد کنند. سپس به افراد صاحب ایده 1 دقیقه فرصت داده می شود تا ایده ی خود را به صورت آسانسوری ارائه دهند . در پایان همه ی ایده ها بر روی تابلوهای مستقر در کارگاه نوشته می شود و شرکت کنندگان به 10 ایده رای می دهند . برای  10 ایده ی مختلف با توجه به علاقمندی و توانایی های شرکت کنندگان ، 10 تیم ایجاد می شود . پس از ناهار و استراحت ، شرکت کنندگان که در مرحله قبل گروه بندی شده اند، در محل های استقرار گروه ها مستقر می شوند و سپس در یک کارگاه با مفاهیم بوم کسب و کار شامل مفاهیم کلیدی مساله ، مشتری ، ارزش ، راه حل ، منابع  ، فعالیت های اصلی ، کانال های توزیع ، جریان درآمد و هزینه و …. آشنا می شوند.

پس از آن مربیان تحت نظر کلی تسهیلگر تا ساعت 6 شب ، ایده تیم ها را به چالش کشانده و تلاش می کنند تا تیم ها ضمن اصلاح ایده خود، درست ترین مسیر را برای تکمیل بوم کسب و کار طی کنند و از این طریق به صورت عملی و در قالب کار تیمی تحت نظر مربیان خود با این مفاهیم آشنا شوند و ایده خود را آماده ارائه کنند.

همچنین مربیان تیم ها را با آموزشهایی از جمله شناخت بازار ، بازاریابی و تبلیغات ، مدل کسب و کار ، استراتژی های کسب و کار و سایر موضوعات آماده تر می کنند و دو کارگاه اعتبار سنجی و MVP  یا حداقل محصول پذیرفتنی توسط تسهیل گر یا مربیان برگزیده هر کدام  به مدت نیم ساعت برگزار می شود تا تیم ها نمونه اولیه محصول خود را آماده نمایند . به این شکل روز اول رویداد اتمام می یابد .

روز دوم رویداد ساعت 9 صبح آغاز شده و پس از آن کارگاهی با عنوان ارائه ی تاثیرگذار نیز برگزار شده و تیم ها خود را برای ارائه ی محصول خود آماده می کنند. سپس تیم ها به ساخت حداقل محصول پذیرفتنی برای ایده خود خواهند پرداخت .

پس از صرف ناهار ، تیم ها تک به تک در 5 دقیقه کار خود را به مربیان ارائه داده و بازخوردهایی برای اصلاح کار خود می گیرند . ساعت 4 بعد از ظهر اختتامیه رویداد می باشد که در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیات داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند و به هر تیم ،  5 دقیقه برای ارائه و 3 دقیقه برای داوری و پاسخگویی به سوالات فرصت داده می شود .

در پایان داوران بر طبق امتیازات به بهترین ایده ها و تیم ها رای می دهند  3 تیم اول معرفی شده و جوایزی به آنها تعلق می گیرد .به این ترتیب دوره ی دو روزه با راه اندازی 10 کسب و کار به پایان می رسد .

این نوشته در ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *