کارآفرینی اجتماعی

گزارش سمینار کارآفرینی اجتماعی

سمینار کارآفرینی اجتماعی روز سه شنبه 28 آبان 1398 ساعت 15:30 الی 20 در دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

این سمینار با موضوع ارائه تجارب کارآفرینان اجتماعی برگزار شد. در ابتدای برنامه آقای دکتر زعفریان ، معاونت کسب وکار های دانشجویی دانشکده کارافرینی ضمن خوش آمدگویی به مدعوین، به معرفی برخی از فعالیت ها اجتماعی اجرا شده و طرح های اجتماعی در حال بررسی دانشکده کارآفرینی پرداختند.

در ادامه دکتر روح اله حمیدی مطلق( مدیر گروه کارافرینی نوآوری کسب و کار تعریفی جامع از کارافرینی اجتماعی ارائه دادند. ایشان فرمودند کارآفرینی اجتماعی دو حالت اتفاق می افتد یا صرفاً تأثیر اجتماعی دارد و یا هدف اقتصادی همراه با تأثیر اجتماعی داشته باشد.امروزه کارافرینان اجتماعی بیشتر تلاش می کنند با تغییر روش ، نگرش و عادات زندگی مردم با افزایش اعتماد به نفش و آموزش های لازم و ایجاد انگیزه و خودباوری مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

در آغاز پنل اول، خانم زهرا گیتی نژاد ضمن معرفی مؤسسه مردم نهاد مهر گیتی، به سابقه 14 ساله این NGO در مسیر مدرسه سازی در مناطق محروم و حمایت تحصیلی از دانش آموزان اشاره کرد. خانم گیتی نژاد از طرح های اجرا شده موسسه مانند طرح کتاب برای همه و طرح رایانه و کمپین های  مختلفی که اجرا شده بود صحبت کردند.

در ادامه دکتر محمدصالح طیب نیا (مدیرعامل مؤسسه خیریه آلا) کارآفرینی اجتماعی را راه حلی برای معضلات اجتماعی تعریف کرد و هدف ایجاد موسسه آلا را تولید دانش امر خیر، تربیت نیروی متخصص برای خیریه، اصلاح الگوهای مدیریتی امر خیر، فرهنگ سازی در امور خیراعلام کرد . دکتر طیب نیا همچنین متذکر شد، هلدینگ آلا با سابقه 10 سال فعالیت متشکل از 5 خیریه و مرکز پیشگیری و درمان سرطان است که کلیه خدمات از ابتدای بیماری تا بهبود و یا فوت بیمار بر عهده موسسه خواهد بود.

علیرضا آتشک که مدت 18 سال مدیریت موسسه خیریه رعد الغدیر را بر عهده دارند که در این پنل ، از فعالیت های آموزشی و توانبخشی موسسه صحبت کردند. فرمودند موسسه با راه اندازی 27 مرکز و با هدف آموزش افراد معلول جسمی – حرکتی که ذهن سالمی دارند  بیش از 3000 معلول را تحت پوشش قرار داده است. با کارگاه خیاطی کار را آغاز و با ورود به حوزه صنایع دستی  و همکاری با دیجیکالا فعالیت خود را گسترش داد.

در بخش سوم آقای دکتر رحیم سرهنگی (مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی) در خصوص سازمانهای با اهداف اجتماعی صحبت کردند، کسب و کارهایی که دارای منفعت اقتصادی و با هدف برطرف کردن چالش های اجتماعی هستند.

سازمان های اجتماعی 3 ویژگی دارد. بنگاهی اقتصادی و کاملا خودگران هستند که سودی بین مالک و سهام دار تقسیم نمی شود و به یک دغدغه و هدف اجتماعی مهم می پردازد. هدف این نوع سازمانها کسب سود اقتصادی نیست بلکه تلاش می کند با اهداف اجتماعی از طریق مکانیزم های بیزنسی برسد.

در ادامه برنامه بابک گلفام در مورد اخلاق نیکوکارانه  درکسب و کار کارآفرینان اجتماعی صحبت کرد. کارآفرینان اجتماعی را در دو بخش تروماتیک (محرومیت جسمی یا روحی را تجربه کرده بودند) و وغیر تروماتیک (زنانی که احساس می کنند دارای محرومیت جنسیتی هستند و میخواستند کسب و کاری راه اندازی کنند) مورد بررسی قرار داد و گفت کارآفرینان اجتماعی در صدد یافتن تعرییفی از توانمندسازی خود هستند و می خواهند از محدودیت های جسمی یا جنسیتی که به آنها تحمیل شده است خارج شوند.در نتیجه مکانیزم خوب دیدن و همدلی در افراد فعال می شود و این دیده شدن باعث می شودشخص علاوه بر پذیرفتن محدودیت جسمی بتواند خود را توانمند سازد. کارافرینان در نهایت باید محدودیتشان را به فروش برسانند. در نتیجه مشتری مشتری برایشان ارزشمند می شود. و با صداقت و رضایت و اعتماد که از مصادیق سرمایه های اجتماعی هستند کالا و حاصل محدودیت خود را به فروش می رسانند.

در پنل دوم که با حضور حامد حمایت کار و سجاد عساکره برگزارشد. به این موضوع اشاره شد که تولید محتوا و قصه نویسی و ارائه خدمات خوب بسیار مهم است. چالشی که در مقابل فعالیکت های اجتماعی وجود دارد مسائل و قوانین مالی و مالیاتی و موازی کاری فعالیتهای برخی سازمانها با یکدیگر است. آقای عساکره هدف مجموعه خود را بالابردن سطح کیفی کسب و کارها اعلام کرد و حامد حمایت کار این آرزو را داشت که روزی برسد بتوانیم با حداقل هزینه بحث ارسال کمک به نیازمندان را از یک بستر واحد داشته باشیم .

کارآفرینی اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *