گزارش تجربیات مدیران گردشگری

گزارش تجربیات مدیران گردشگری

در دورهمی تخصصی گردشگری، متخصصان و کارشناسان این حوزه روز 21 آبان 98  به بیان مسائل و دغدغه های گردشگری پرداختند.

سخنرانان این پنل که با اجرای آرش سروری در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد، اشکان بروج (موسس آکادمی گردشگری ایران)، منصور خضرائی‌منش (مشاور و طراح کسب و کار هم بنیان‌گذار( VALIDATION STUDIO ، سعید حسینی (بنیانگذار لیون کامپیوتر و مجموعه گردشگری و  بومگردی دیلباب در گیلان) و مرتضی یراقی فرد (مدیر بخش توسعه و شتاب دهی هلدینگ عتیق گشت) بودند. که برنامه با معرفی سخنرانان پنل آغاز شد.

اشکان بروج از سال 82 وارد حوزه گردشگری و از سال 92 وارد آموزش و فرهنگ سازی گردشگری شده است . بروج در ابتدای صحبت خود به این موضوع پرداخت که تراز بین المللی سفر هر کشوری را از گردشگری ورودی و گردشگری خروجی آن کشور می سنجند. آمار نشان می دهد ایران با 49 درصد رشد جزو تاپ ترین کشورهایی که رشد گردشگری داشتند.

ایشان اشاره کردند در سالهای اخیر در گردشگری ورودی 40 درصد افت داشتیم. تنشهای سیاسی و اقتصادی از المان های بسیار تأثیر گذار در صنعت گردشگری است. چهره امنیتی هم بسیار در گردشگری موثر است. گردشگری خروجی هم به دلیل عوامل تغییرات ارزی 60 درصد حداقل کاهش داشته که در این آمار مهاجرت به دلیل آنکه در گردشگری خروجی حساب نمی شود لحاظ نشده است.

اما بروج به موضوع مهم افزایش 60 الی 70 درصدی  در گردشگری بومی اشاره کرد. دلیل این افزایش را  به دلیل پایین بودن هزینه ها نسبت به گردشگری خارجی دانست.

منصور خضرائی‌منش که مشاور و طراح کسب و کار هم بنیان‌گذار زورق و  هم چنین VALIDATION STUDIO است در این مجموعه  به استارتاپ ها در جهت کم کردن ریسک ها کمک می شود تا بتوانند از مرحله ایده به مرحله محصول برسند.

در ابتدا منصور خضرایی منش از شکل گیری ایده زورق صحبت کرد و تشریح کرد، زمانی که زورق شکل گرفت،  با ششکل گیری پول الکترونیک همزمان بود و  جامعه پول الکترونیک را به رسمیت شناخت و اسمارت فون ها وارد بازار شدند و اینترنت روی اسمارت فون ها ایجاد شد. در آن شرایط بستر  مناسبی برای استارتاپ ها بوجود آمد.

از اردیبهشت امسال با ثبات ایجاد شده در ارز ،گردشگری مجددا رونق گرفت. خضرایی منش در ادامه به این موضوع پرداخت که با توجه به شرایط موجود، چشم انداز بسیار خوبی برای استارتاپ هایی که تازه شروع می کنند، وجود دارد.

سعید محمدی از داستان کسب و کار خود برای مخاطبان صحبت کرد. او که فعالیت اصلی خود را در ابتدا با فروش قطعات کامپیوتر و با شرکت لیون کامپیوتر آغاز کرده بود با استفاده از تخصص خود در IT  و شناسایی فرصت گردشگری، وارد این عرصه شد.

دیلباب روستایی در استان گیلان است که محمدی با ایجاد فضای نوستالوژی و ارائه خدمات و تکنولوژی بروز با ویژگی های یک هتل 5 ستاره به جذب گردشگر پرداخته است.

آقای مرتضی یراقی فرد ، مدیر بخش توسعه و شتاب دهی هلدینگ عتیق گشت است که این هلدینگ با برند مستر بلیط شناخته می شود. یراقی فرد  با اشاره به گزارشی که معاونت علمی در حوزه انرژی در یک سال اخیر منتشر کرده است گزارش به چالش های خرد و کلان و راهکارهایی ارایه داده و استارتاپ هایی که در حوزه های مختلف وارد شده اند اشاره کرده است. در گردشگری یک شتابزدگی وجود دارد. در اکوسیستم  گردشگری هنوز به بلوغ نرسیده است. در بعضی از حوزه ها هنوز نیاز به محصول منحصر به فرد دیده می شه.

در تکمیل صحبت های آقای یراقی فرد ، اشکان بروج نیز  با ارائه اماری از سازمان wttc  شورای جهانی سفر و گردشگری به این موضوع اشاره کرد که 75 درصد درامد گردشگری کشور ها از گردشگری داخلی آنها است  و حدود 20 تا 25 درصد از گردشگر خارجی است. بنابراین توجه به گردشگر داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و آمار نشان می دهد از هر 5 شغل خلاق و جدید جهات یک مورد در گردشگری است . این موضوع بسیار پر اهمیت است. در حقیقت فضای بسیار مناسب و جذابی برای کارافرینی در گردشگری وجود دارد.

و در ادامه به ضعف های گردشگری پرداخت. از شکل گیری حجمه های زیاد و غیر اصولی راه اندازی آژانس های گردشگری، هتل ها و مراکز بومگردی و هتل بوتیک ها پرداخت و ایده هایی را ارائه داد.

سعید حسینی با تأیید صحبت های اشکان بروج در خصوص موج کپی کاری در گردشگری  به بیان تجربیات خود در ایده های خلاقانه و منحصر به فرد اجرا شده در دیلباب پرداخت. همچنین در مورد اهمیت روانشناسی و شناخت آدم ها در بهبود و خلاقیت در جذب مخاطب گردشگری صحبت کرد.

منصور خضرایی منش از تجربه خود در بررسی استارتاپ های چین و اندونزی صحبت کرد و به این موضوع اشاره کرد که چین در ابتدا استارتاپ های کپی شده را اجرا کرد و سپس استارتاپ های خودشان را ایجاد کردند و به مرور زمان به  بزرگترین هلدینگ های جهان تبدیل شدند. به این موضوع اشاره کرد که که الزاما نیاز به راه اندازی استارتاپ نیست بلکه می توانیم کسب کارهایی را راه بیاندازیم که نوآور باشند یا فرهنگ نوآوری را در سازمانها ایجاد کنند. و یا جذب کمپانی های بزرگ شویم و نوآوری در آنها ایجاد کنیم و تغییری شگرف در شرکت و در ابعد گسترده تر در جامعه به وجود آوریم.

خضرایی منش این توصیه را به مخاطبان داشت که در گردشگری متفاوت عمل کنیم، مخاطب را بشناسیم و بر اساس نیاز به آنها پیشنهاد سفر ارائه بدهیم، این روش می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. کسب و کارهای سنتی را با نگاهی نوآورانه روی بستر جدید بیاوریم زیرا که ایران پتانسیل و زیرساخت بسیار بالایی در گردشگری دارد. استارتاپها سهم بسیار پایینی در کسب و کارها دارند. در هر صنعتی اگر مخاطب را بشناسیم و کم کم ساز و کارهای آن صنعت و بشناسیم می توانیم موفق باشیم . نیازی به تحصیل و دانش آکادمی وجود ندارد.

اشکان بروج با تمجید از جایگاه رو به رشد عتیق گشت (مستر بلیط) این پرسش را مطرح کرد که چه سرمایه گذاری هایی شده ؟

مهدی یراقی فرد  در پاسخ به این پرسش با اشاره بر این موضوع که حدود 1 میلیارد روی 4 تیم استارتاپی سرمایه گذاری داشته اند، اعلام کرد در مجموعه سعی داریم از انواع مدل های مشارکت استفاده کنیم و تلاش می کنیم، این استارتاپ در بدنه اصلی شرکت اجرایی شوند همچنین به بیان برخی چالشهای درون شرکت عتیق گشت تیز پرداخت.

در ادامه اشکان بروج در مورد معضلات گردشگری ورودی صحبت کرد . به مشکلات پرداخت آنلاین برای گردشگران خارجی و ارزهای دیجیتال و نیاز شناسی و شناخت گردشگران کشورهای مختلف پرداخت.

بروج در موضوع گردشگری سلامت این موضوع را مطرح کرد، در 3 بخش (پیشگیری بیماری و درمان و نقاهت بیماری) فعالیت دارد که توجه به دو بخش پیشگیری و نقاهت بسیار توانایی رشد و جدب توریسم دارد.

اشکان بروج در پاسخ به یکی از مخاطبان در حوزه طراحی تجربه گردشگری به این موضوع اشاره کرد که تجربه خلاق در گردشگری به این مفهوم  است که تجربه اتفاقات نو از طریق مشارکت دادن خود گردشگر در زمینه های مختلف اتفاق میافتد مثل سینما، دیزاین، هنر و… در ادامه به معرفی شهرهای خلاق کشور پرداخت :رشت شهر خلاق خوراک، اصفهان شهر خلاق صنایع دستی، سنندج شهر خلاق موسیقی، بندرعباس شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای عامیانه

در پایان مراسم آقای دکتر رضا زعفریان (دبیرعلمی رویداد هفته جهانی کارآفرینی) ، آقای دکتر محمدرضا زالی (قائم مقام مدیرعامل بنیاد حامیان دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران) و آقای مهندس سروش مؤدب با اهدای لوح و مدالیوم یاد بود هفته جهانی کارآفرینی از میهمانان پنل تقدیر به عمل آوردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *